Mitt boende A till Ö

Här hittar du praktisk information om att bo i Brf Torkelsgården. Om det är något du saknar svar på är du alltid välkommen att kontakta styrelsen.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z Å Ä Ö

A

Andrahandsuthyrning

Se webbsidan Andrahandsuthyrning

Anslagstavla

En anslagstavla för föreningsinformation finns på väggen vid tvättstugan i källaren. 

Autogiro

Föreningens ekonomiska förvaltare Nabo sköter aviseringen av månadsavgiften. Mejla boende@nabo.se om du vill ansluta dig till autogiro-betalning eller få avierna via e-post.

Avfallshantering

I föreningen finns för närvarande källsortering av matavfall, restavfall (brännbart) och returpapper. 

Matavfall är allt som blir över och inte kan ätas, när du lagat eller ätit mat. Blomblad, kaffefilter, tepåsar och hushållspapper kan du också slänga i matavfallet. Särskilda papperspåsar för matavfall finns att hämta i källaren, i rummet med grön brevlåda på dörren. Använd inte plastpåsar. Papperspåsen lägger du i kärlet märkt ”kompost” i gula sophuset utanför port 18 A. 

Restavfall lägger du i soppåsar i kärlen märkta "brännbart" i gula sophuset. Diskborstar, kattsand, blöjor, snus, dammsugarpåsar, tandborstar, tuggummi, tops, bomullstussar och kuvert är exempel på restavfall. Släng inte grovsopor, skrymmande eller vassa saker i restavfallet. 

Tidningar och returpapper lämnar du i det avsedda kärlskåpet utanför 18 C. Nyckel till kärlskåpet är densamma som din portnyckel. Kuvert ska inte lämnas i kärlet för tidningar och returpapper utan i soppåsen för restavfall. 

Förpackningar av papper, plast, glas och metall ska lämnas på någon återvinningsstation, den närmsta finns vid Willys i Fålhagen. 

En container för brännbara grovsopor (ej miljöfarligt avfall som elektronik, batterier, färgburkar och andra kemikalier) ställs upp på tomten en gång om året, till våren. 

Miljöfarligt avfall lämnas på någon av kommunens återvinningscentraler eller hos den mobila insamlingen av farligt avfall i Uppsala. 

Uppsalavatten.se – sorteringsguide 
Uppsalavatten.se – mobil insamling av farligt avfall
Uppsalavatten.se – återvinningscentraler i Uppsala

Avgift

Se Månadsavgift längre ned här på sidan. 

B

Barnvagnar

Föreningen har inget särskilt barnvagnsförråd utan barnvagnar kan förvaras i cykelrummen i källaren. Av brandskyddsskäl ska barnvagnar inte förvaras i trapphusen. 

Bilparkering

Se webbsidan Parkering

Bokstäver för brevinkastet

Se Namnskylt längre ned här på sidan. 

Bostadsrätterna

Föreningen är ansluten till Bostadsrätterna som är en rikstäckande rådgivnings- och intresseorganisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. De ger ut tidskriften Din Bostadsrätt som du får hem i brevinkastet. Som boende får du också rabatter på till exempel familjejuridisk rådgivning. Läs mer på Bostadsrätterna.se – medlemsförmåner för dig som boende

Bostadsrättstillägg

Utöver en vanlig hemförsäkring behöver du som bor i föreningen en särskild bostadsrättsförsäkring, ett bostadsrättstillägg. Genom bostadsrättstillägget kan du få ersättning för skador på lägenheten som en vanlig hemförsäkring inte täcker. Bostadsrättstillägget tecknar du hos ditt försäkringsbolag. Föreningen har inget gemensamt bostadsrättstillägg för medlemmarna. 

Brandvarnare

Se webbsidan Brandskydd

Bredband 

Föreningen har tecknat ett gruppavtal för bredband från Telenor. Hastigheten är 100/100 MB. Kostnaden är 165 kr/månad per hushåll och debiteras tillsammans med månadsavgiften. Hos Telenor kan du själv mot en kostnad uppgradera ditt abonnemang till en högre hastighet. 

I de flesta lägenheter sitter bredbandsuttaget i hallen eller inne i en klädkammare i hallen. Skulle du sakna router kan du kostnadsfritt beställa en sådan från Telenor. 

Läs också om Comhem-uttaget i väggen, nedan. 

C 

Cykelförråd

Cykelförråd finns i husets källarplan. Cykelställ finns utanför respektive port.  

Comhem-uttaget i väggen

Företaget Com Hem (numera Tele2) levererade tidigare kabelteve via antennkabel till lägenheterna i föreningen. Sedan 2023 har föreningen sagt upp abonnemanget på kabelteve eftersom allt färre numera tittar på klassisk tablå-teve. Du får dock inte ta bort Comhem-uttaget i din lägenhet eftersom uttaget ägs av föreningen och vi kanske vill använda det för kabel- eller bredbandsanslutning igen i framtiden. 

D

Dörrar

Innerdörrar i original i lägenheterna är så kallade gabondörrar som har en slät, fanerad yta av gabonmahogny. Tänk dig noga för innan du slänger en innerdörr i original eftersom en ny lägenhetsinnehavare kan komma att vilja använda dörren igen. 

Lägenhetens ytterdörr är enligt stadgarna ditt underhållsansvar som medlem, med undantag för målning av ytterdörrens utsida. 

E

Ekonomisk förvaltare

Föreningen anlitar Nabo för ekonomisk administration, till exempel utskick av avier för månadsavgiften. Kontakta Nabo om du saknar din månadsavi eller vill ändra från till exempel faktura till autogiro. 

Mejla: boende@nabo.se
Ring: 010-288 00 27, måndag–fredag 9.00-12.00
Webbplats: nabo.se

Elavtal

Föreningen har inte gemensam el utan varje hushåll tecknar sitt eget elavtal. Varje enskild lägenhet har ett eget anläggnings-ID som står angivet på din el-faktura.

Eldstad

I några lägenheter i huset finns eldstad. Du som har eldstad ansvarar enligt stadgarna för att bekosta sotning och eventuell tätning av rökkanalen. Föreningen ansvarar för att se till att sotare kommer till huset enligt den intervall som kommunen beslutat. 

Aska ska förvaras i en obrännbar behållare med tättslutande lock, lämpligen ett plåtkärl, under minst fem dygn. Det är viktigt att kärlet placeras på ett obrännbart underlag. Efter minst fem dygn kan askan slängas i restavfallet i det gula sophuset utanför 18 A i en väl försluten soppåse. 

Läs gärna Eldning i öppna spisar (pdf)

Element

Om dina element inte är varma kan det bero på att det har samlats luft i systemet. Med hjälp av en elementnyckel går det att släppa ut luften – att lufta elementen – och då cirkulerar det varma vattnet fritt och elementet blir varmt. Du kan mot en kostnad anlita föreningens fastighetsskötare HSB om du vill ha hjälp med att lufta elementen. 

Att ett element är varmt upptill och kallt nertill betyder inte att det är trasigt. Det är det varma vattnet som avger energi i rummet. När vattnet avger energi svalnar det, vilket betyder att elementet är varmt upptill där det varma vattnet går in och svalare nertill där returledningen sitter.

Ett element har vanligtvis ett vred som känner av och reglerar värmen. Om det inte används regelbundet kan termostaten fastna. Därför är det viktigt att du några gånger per år ”motionerar” vredet. Det gör du genom att vrida på vredet fram och tillbaka till fullt öppet och fullt stängt läge några gånger.

Tänk också på att inte täcka för element, till exempel med långa gardiner eller möbler framför. Det minskar spridningen av värme och energiförbrukningen blir högre och dyrare. 

F

Fastighetsskötare

Föreningen anlitar HSB för löpande yttre och inre fastighetsskötsel. Om du ser något du vill felanmäla, kontakta styrelsen

Du kan även själv anlita HSB för enklare underhållsarbeten i din egen lägenhet. Se Underhåll längre ned här på sidan. 

Förråd

Varje bostadsrätt disponerar 1 vindsförråd och 1 källarförråd. 

Vissa källarförråd är utrustade med eluttag. Eventuell elförbrukning från eluttag i källarförråd debiteras på medlemmens egen elräkning. Har du en inkopplad kyl/frys i ditt källarförråd, se till att den är i gott skick och står fritt och luftigt. 

Brandfarliga vätskor och gasflaskor får du inte förvara i ditt källar- eller vindsförråd. Det gäller till exempel spritbränsle, lacknafta, tändvätska, bensin och gasol. 

Uppsala kommun varnar för översvämningar vid stora regnmängder. Se till att inte ha värdesaker förvarade på golvet i ditt källarförråd som kan bli förstörda vid en översvämning.

G

Gemensamma utrymmen 

Två cykelrum finns i källaren för förvaring av cyklar, barnvagnar, pulkor. I källaren finns också skyddsrum och hobbyrum för enklare måleri och snickeri. En uteplats finns i trädgården på baksidan av huset. Högst upp i huset i port 18 B finns en bokningsbar takterrass med loungemöbler, klotgrill och ett bord med sex stolar.

Grillar

Föreningen har två klotgrillar för alla boende att låna. En mindre klotgrill förvaras i förrådet vid takterrassen, en lite större i föreningens hobbyrum i källaren. Rengöringsborstar och svampar för grillgaller finns att tillgå. Tänk på att låta grillen svalna ordentligt innan du ställer tillbaka den efter användning. 

Grovsopor

Se Avfallshantering längre upp här på sidan. 

H

Hissar 

Varje trapphus är utrustat med hiss från bottenvåningen, en halv trappa upp från gatuplan. Hissarna går upp till våning 3. På våning 4 finns vindsförråden och takterrassen. 

Föreningen anlitar Kone för regelbunden service och jourservice på hissarna. Kiwa anlitas för hissbesiktningen. Om det uppstår fel på hissarna, kontakta i första hand styrelsen som felanmäler till Kone.

Hobbyrum 

Ett hobbyrum finns för enklare måleri och snickeri. Det är rummet i källaren med en grön postlåda på dörren. När du använt hobbyrummet är det ditt ansvar att städa och plocka undan efter dig. Dammsugare, sopskyffel, disktrasor och rengöringsmedel finns att tillgå i hobbyrummet. 

K

Kabel-tv

Kabel-tv (klassisk tablå-tv) ingår inte i månadsavgiften. Signalen in i huset har stängts ned efter att föreningen inte förlängt abonnemanget hos Tele2. Möjlighet finns att teckna egna tv-paket för leverans av kabel-tv via bredbandet, till exempel från bredbandsleverantören Telenor. 

N

Namnskylt

Du som är medlem ansvarar själv för namnet på din lägenhetsdörr. Kontakta styrelsen om du vill ha plastbokstäver. Styrelsen ansvarar för att byta namn på namntavlan i trapphuset. Klistra eller tejpa inte upp lappar på namntavlan utan meddela istället styrelsen om namnet behöver ändras.

Nyckelhantering

Behöver du beställa fler nycklar till din ytterdörr, kontakta styrelsen. Du bekostar själv den nya nyckeln. Det går inte att kopiera upp nycklar utan styrelsens attest. Nycklar till överlåset (tillhållarlåset) kan du däremot kopiera upp själv. 

När en bostadsrätt har fått en ny ägare ska samtliga nycklar (lägenhetsnycklar, eventuell portnyckel, förrådsnyckel) överlämnas av säljaren till köparen på tillträdesdagen. Föreningen ansvarar inte för att rätt antal nycklar överlämnas till köparen. Om köparen vill beställa fler lägenhetsnycklar, kontakta styrelsen.

M

Matavfall

Särskilda papperspåsar för matavfall finns att hämta i källaren, i rummet med grön brevlåda på dörren. Använd inte plastpåsar. Papperspåsen lägger du i kärlet märkt ”kompost” i gula sophuset utanför port 18 A. 

Månadsavgift

Som medlem i föreningen betalar du en avgift varje månad. Avgiften ska täcka de gemensamma kostnaderna för bland annat fastighetsskötsel, vatten, fjärrvärme, fastighetsel, sophämtning, ekonomisk förvaltning, och räntekostnader för föreningens lån. Avgiften ska också täcka ett sparande för framtida underhåll. Genom sparandet är alla medlemmar med och betalar för slitaget på fastigheten under de år man bor i huset.

Föreningens styrelse beslutar om avgiften, oftast i samband med att budgeten sätts i november varje år.  

Kontakta ekonomiska förvaltaren Nabo om du saknar din avi eller vill ändra från till exempel faktura till autogiro. 

Mejla: boende@nabo.se
Ring: 010-288 00 27, måndag–fredag 9.00-12.00
Webbplats: nabo.se

P

Parkering 

Se webbsidan Parkering

R

Renovera och bygga om

Se webbsidan Ändra och renovera i din lägenhet

S

Skadedjur

Om du upptäcker skadedjur i lägenheten – pälsänger, mal, mjölbagge med mera – kontakta styrelsen. Ser du skadedjur på andra ställen, till exempel i källaren eller på takterrassen, kontaktar du omedelbart styrelsen. 

Snöröjning

Snöröjning och halkbekämpning utförs av föreningens fastighetsskötare HSB. Snöskyfflar för att vid behov skotta själv finns i respektive cykelrum. 

P-platserna plogas normalt inte om inte styrelsen lägger in en särskild arbetsorder hos HSB och föreningen betalar extra för det. 

Sopor

Se Avfallshantering längre upp här på sidan. 

Städdag 

Se Vårstädning längre ned här på sidan. 

T

Takterrass

Se webbsidan Takterrass

Trappstädning

Föreningen köper trappstädning av Fejax AB. Golven i trapphusen och hissarna städas var fjärde vecka. 

Tvättstuga och torkrum

Gemensam tvättstuga finns i källaren med tvättmaskiner och torktumlare, samt separat torkrum och mangelrum. 

Tvättstugan bokas på särskild väggkalender i källaren. Tvättiderna är uppdelade i två pass per dag: förmiddag 7.00–14.00 och eftermiddag 14.00–21.00. Efter klockan 21 ska man vara klar för att inte ljud från tvättstuga och torkrum ska störa intilliggande lägenheter.

Du får ha max två tider bokade i taget. 

När någon bokat en tvättid är tvättstugan reserverad under hela den bokade tiden, oavsett när tvättstugan tas i bruk. Om du bokat tvättstugan men vet att du bara kommer att använda en del av tvättiden; ange gärna i bokningskalendern vilka klockslag du kommer att tvätta så kan någon annan boka in sig övrig tid. 

Efter att du använt tvättstugan och torkrummet ska du städa efter dig. Mopp, sopborstar, disktrasor, rengöringsmedel och en dammsugare finns i tvättstugan. 

Häng tillbaka tvättstugenycklarna på den avsedda spiken när du är klar. 

U

Underhåll i din egen lägenhet

Som bostadsrättshavare ska du hålla lägenhetens inre i gott skick. Det innebär att du på egen bekostnad ska underhålla och reparera lägenheten när det behövs. Det finns ingen hyresvärd som är skyldig att åtgärda brister eller utföra underhåll i din egen lägenhet. 

Om du behöver kan du själv anlita föreningens fastighetsskötare HSB för åtgärder i din lägenhet, till exempel rensa avlopp, byta en kran, installera ett nytt eluttag, koppla in en diskmaskin eller justera en dörr. Kostnaden betalar du själv. Med ROT-avdraget kan du få 30 procents avdrag på arbetskostnaden. Då behöver du föreningens organisationsnummer som är 717600-2348

Vill du anlita HSB för ett enklare arbete i din lägenhet, se HSB:s webbplats – hantverkstjänster för privatpersoner

Se också webbsidan Ändra och renovera i din lägenhet

V

Vatten

Kostnaden för vattnet som vi medlemmar använder ingår i månadsavgiften. Tänk på att inte förbruka vatten i onödan – så sparar vi både pengar och miljö. 

Ventilation

Vi bor i ett hus med självdragsventilation. Självdragssystemet bygger på att frisk uteluft tar sig in genom friskluftsventiler och genom springor och otätheter i huset. Den uppvärmda rumsluften tar sig ut genom frånluftskanaler, vanligen placerade i kök och badrum. 

Friskluftsventilerna som sitter under fönstren och på den övre delen av fönsterkarmen ska alltid vara öppna, även på vintern.

Vårstädning

De senaste åren har styrelsen anordnat vårstädning som alla boende bjuds in att delta på. Tillsammans tar vi oss an till exempel städning av källarkorridorer och cykelrum, fläckborttagning i trapphus, röjning utomhus, lättare förbättringsmålning och att ställa fram utemöblerna på gården och på takterrassen. Förutom att vi får en hel del gjort är det också ett tillfälle att bidra till vår gemensamma trivsel och att hälsa på dina grannar. 

Värme

Huset värms upp med vattenburen fjärrvärme. Se Element längre upp här på sidan. 

Ö

Öppen spis 

Se Eldstad längre upp här på sidan. 

Till sidans topp